Многонишково програмиране
29 ноември 2022
Fearless concurrency
Fearless concurrency
Fearless concurrency
Rust предотвратява data races
Fearless concurrency
Rust предотвратява data races
- две нишки достъпват една и съща памет
- поне единия достъп е за писане
- достъпите не са синхронизирани
Fearless concurrency
Rust предотвратява data races
- две нишки достъпват една и съща памет
- поне единия достъп е за писане
- достъпите не са синхронизирани
Rust закодира в типовата система понятието за thread safety
Fearless concurrency
Rust предотвратява data races
- две нишки достъпват една и съща памет
- поне единия достъп е за писане
- достъпите не са синхронизирани
Rust закодира в типовата система понятието за thread safety
- кои обекти или операции могат да се използват безопасно в паралелен код
- компилационна грешка при нарушаване
Fearless concurrency
Rust предотвратява data races
- две нишки достъпват една и съща памет
- поне единия достъп е за писане
- достъпите не са синхронизирани
Rust закодира в типовата система понятието за thread safety
- кои обекти или операции могат да се използват безопасно в паралелен код
- компилационна грешка при нарушаване
Rust не може да предотврати логически бъгове - race conditions, deadlocks и др.
Fearless concurrency
Rust предотвратява data races
- две нишки достъпват една и съща памет
- поне единия достъп е за писане
- достъпите не са синхронизирани
Rust закодира в типовата система понятието за thread safety
- кои обекти или операции могат да се използват безопасно в паралелен код
- компилационна грешка при нарушаване
Rust не може да предотврати логически бъгове - race conditions, deadlocks и др.
- но добри абстракции помагат с това
Нишки
thread::spawn
пуска нова нишка на операционната система- подадената функция се изпълнява в новата нишка
- когато функцията завърши, нишката се спира
use std::thread;
fn main() {
thread::spawn(|| println!("hi from spawned thread"));
println!("hi from main thread");
}
use std::thread; fn main() { thread::spawn(|| println!("hi from spawned thread")); println!("hi from main thread"); }
Нишки
- програмата приключва, когато главната нишка завърши
- останалите нишки се убиват
use std::thread;
fn main() {
thread::spawn(|| {
// това най-вероятно няма да се принтира, защото програмата
// ще завърши преди втората нишка да е почнала
println!("hi from spawned thread");
});
println!("hi from main thread");
}
hi from main thread
use std::thread; fn main() { thread::spawn(|| { // това най-вероятно няма да се принтира, защото програмата // ще завърши преди втората нишка да е почнала println!("hi from spawned thread"); }); println!("hi from main thread"); }
Нишки
Сигнатурата на std::thread::spawn
pub fn spawn<F, T>(f: F) -> JoinHandle<T> where
F: FnOnce() -> T + Send + 'static,
T: Send + 'static,
Нишки
spawn
връщаJoinHandle
- можем да използваме
join
за да изчакаме пуснатите нишки - когато
JoinHandle
се drop-не нишката се detach-ва
use std::thread;
fn main() {
let handle = thread::spawn(|| {
// това ще се принтира, защото изчакваме
println!("hi from spawned thread")
});
println!("hi from main thread");
let _ = handle.join();
}
hi from main thread hi from spawned thread
use std::thread; fn main() { let handle = thread::spawn(|| { // това ще се принтира, защото изчакваме println!("hi from spawned thread") }); println!("hi from main thread"); let _ = handle.join(); }
Нишки
- типа
T
вJoinHandle<T>
е резултата от подадената функция - обикновенно ще е
()
, но може да се върне и друго
use std::thread;
fn main() {
let handle = thread::spawn(|| {
// very hard computation ...
42
});
let answ = handle.join();
println!("{:?}", answ);
}
Ok(42)
use std::thread; fn main() { let handle = thread::spawn(|| { // very hard computation ... 42 }); let answ = handle.join(); println!("{:?}", answ); }
Panic в нишка
panic!
в нишка unwind-ва стека и убива нишката
Panic в нишка
panic!
в нишка unwind-ва стека и убива нишката- ако това е главната нишка,
panic!
убива програмата (и всички други нишки)
Panic в нишка
panic!
в нишка unwind-ва стека и убива нишката- ако това е главната нишка,
panic!
убива програмата (и всички други нишки) JoinHandle::join
връща резултат
Panic в нишка
panic!
в нишка unwind-ва стека и убива нишката- ако това е главната нишка,
panic!
убива програмата (и всички други нишки) JoinHandle::join
връща резултатOk(T)
ако функцията е завършила успешно
Panic в нишка
panic!
в нишка unwind-ва стека и убива нишката- ако това е главната нишка,
panic!
убива програмата (и всички други нишки) JoinHandle::join
връща резултатOk(T)
ако функцията е завършила успешноErr(Box<Any>)
ако е имало паника
Join в деструктор
JoinHandle::join
приемаself
по стойност- тогава можем ли да изчакаме нишката в деструктор?
struct Wrapper { handle: JoinHandle<()> }
impl Drop for Wrapper {
fn drop(&mut self) {
self.handle.join().unwrap();
}
}
fn main() {
let handle = thread::spawn(|| println!("Изчакай ме"));
let wrapper = Wrapper { handle };
}
error[E0507]: cannot move out of `self.handle` which is behind a mutable reference --> src/bin/main_465780dc841f100a7232a8fca5a43bc856234c4c.rs:7:9 | 7 | self.handle.join().unwrap(); | ^^^^^^^^^^^ ------ `self.handle` moved due to this method call | | | move occurs because `self.handle` has type `JoinHandle<()>`, which does not implement the `Copy` trait | note: this function takes ownership of the receiver `self`, which moves `self.handle` --> /home/andrew/.rustup/toolchains/stable-x86_64-unknown-linux-gnu/lib/rustlib/src/rust/library/std/src/thread/mod.rs:1522:17 | 1522 | pub fn join(self) -> Result<T> { | ^^^^ For more information about this error, try `rustc --explain E0507`. error: could not compile `rust` due to previous error
use std::thread::{self, JoinHandle}; struct Wrapper { handle: JoinHandle<()> } impl Drop for Wrapper { fn drop(&mut self) { self.handle.join().unwrap(); } } fn main() { let handle = thread::spawn(|| println!("Изчакай ме")); let wrapper = Wrapper { handle }; }
Join в деструктор
- няма проблем - просто добавяме
Option
- в други езици това не би било проблем, защото типовете поддържат вградена "null/empty" стойност
- затова напр. в C++ можем да извикаме
join
върхуstd::thread&
- в Rust типовете нямат null стойност - но това не значи че не можем да ги направим nullable когато ни трябва
struct Wrapper { handle: Option<JoinHandle<()>> }
impl Drop for Wrapper {
fn drop(&mut self) {
if let Some(handle) = self.handle.take() {
handle.join().unwrap();
}
}
}
fn main() {
let handle = thread::spawn(|| println!("Изчакай ме"));
let wrapper = Wrapper { handle: Some(handle) };
}
Изчакай ме
use std::thread::{self, JoinHandle}; struct Wrapper { handle: Option> } impl Drop for Wrapper { fn drop(&mut self) { if let Some(handle) = self.handle.take() { handle.join().unwrap(); } } } fn main() { let handle = thread::spawn(|| println!("Изчакай ме")); let wrapper = Wrapper { handle: Some(handle) }; }
Споделяне на стойности
Споделяне на стойности
Нека искаме да достъпим една и съща стойност от няколко нишки.
Тривиалният подход …
use std::thread;
fn main() {
let nums = vec![0, 1, 2, 3];
let handle = thread::spawn(|| {
for i in &nums {
println!("number {}", i);
}
});
let _ = handle.join();
}
Споделяне на стойности
Нека искаме да достъпим една и съща стойност от няколко нишки.
Тривиалният подход - води до компилационна грешка.
use std::thread;
fn main() {
let nums = vec![0, 1, 2, 3];
let handle = thread::spawn(|| {
for i in &nums {
println!("number {}", i);
}
});
let _ = handle.join();
}
error[E0373]: closure may outlive the current function, but it borrows `nums`, which is owned by the current function --> src/bin/main_44c598e1dd6669cdea1e15fcdbf808719a029646.rs:6:32 | 6 | let handle = thread::spawn(|| { | ^^ may outlive borrowed value `nums` 7 | for i in &nums { | ---- `nums` is borrowed here | note: function requires argument type to outlive `'static` --> src/bin/main_44c598e1dd6669cdea1e15fcdbf808719a029646.rs:6:18 | 6 | let handle = thread::spawn(|| { | __________________^ 7 | | for i in &nums { 8 | | println!("number {}", i); 9 | | } 10 | | }); | |______^ help: to force the closure to take ownership of `nums` (and any other referenced variables), use the `move` keyword | 6 | let handle = thread::spawn(move || { | ++++ For more information about this error, try `rustc --explain E0373`. error: could not compile `rust` due to previous error
use std::thread; fn main() { let nums = vec![0, 1, 2, 3]; let handle = thread::spawn(|| { for i in &nums { println!("number {}", i); } }); let _ = handle.join(); }
Споделяне на стойности
Новосъздадената нишка може да надживее функцията в която е извикана, затова Rust не позволява да подадем референции към локални променливи.
Това се налага от ограничението на spawn
, която приема F: 'static
pub fn spawn<F, T>(f: F) -> JoinHandle<T> where
F: FnOnce() -> T + Send + 'static,
T: Send + 'static
Споделяне на стойности
Ако използваме стойността само от новата нишка, можем да я преместим с move
closure
use std::thread;
fn main() {
let nums = vec![0, 1, 2, 3];
let handle = thread::spawn(move || {
for i in &nums {
println!("number {}", i);
}
});
let _ = handle.join();
}
number 0 number 1 number 2 number 3
use std::thread; fn main() { let nums = vec![0, 1, 2, 3]; let handle = thread::spawn(move || { for i in &nums { println!("number {}", i); } }); let _ = handle.join(); }
Споделяне на стойности
Но това не би работило ако имаме повече от една нишка
use std::thread;
fn main() {
let nums = vec![0, 1, 2, 3];
let mut handles = vec![];
for _ in 0..2 {
handles.push(thread::spawn(move || {
for i in &nums {
println!("number {}", i);
}
}));
}
for h in handles {
let _ = h.join();
}
}
error[E0382]: use of moved value: `nums` --> src/bin/main_fb665c10ea221cdd41e075bfd1468b11553fe02f.rs:8:36 | 4 | let nums = vec![0, 1, 2, 3]; | ---- move occurs because `nums` has type `Vec<i32>`, which does not implement the `Copy` trait ... 8 | handles.push(thread::spawn(move || { | ^^^^^^^ value moved into closure here, in previous iteration of loop 9 | for i in &nums { | ---- use occurs due to use in closure For more information about this error, try `rustc --explain E0382`. error: could not compile `rust` due to previous error
use std::thread; fn main() { let nums = vec![0, 1, 2, 3]; let mut handles = vec![]; for _ in 0..2 { handles.push(thread::spawn(move || { for i in &nums { println!("number {}", i); } })); } for h in handles { let _ = h.join(); } }
Scoped threads
Единия вариант е да използваме scoped threads API-то
use std::thread;
fn main() {
let nums = vec![0, 1, 2, 3];
thread::scope(|s| {
for _ in 0..2 {
s.spawn(|| {
for i in &nums {
println!("number {}", i);
}
});
}
});
}
number 0 number 1 number 2 number 3 number 0 number 1 number 2 number 3
use std::thread; fn main() { let nums = vec![0, 1, 2, 3]; thread::scope(|s| { for _ in 0..2 { s.spawn(|| { for i in &nums { println!("number {}", i); } }); } }); }
Scoped threads
thread::scope(|s /*: thread::Scope<'_, '_> */| {
// тази функция се изпълнява в същата нишка
// Scope::spawn създава нова нишка
// Новата нишка може да държи референции към локални променливи
s.spawn(|| {
for i in &nums {
println!("number {}", i);
}
});
// на края на функцията всички нишки създадени чрез Scope::spawn
// се join-ват.
});
number 1 number 2 number 3
use std::thread; fn main() { let nums = vec![1, 2, 3]; thread::scope(|s /*: thread::Scope<'_, '_> */| { // тази функция се изпълнява в същата нишка // Scope::spawn създава нова нишка // Новата нишка може да държи референции към локални променливи s.spawn(|| { for i in &nums { println!("number {}", i); } }); // на края на функцията всички нишки създадени чрез Scope::spawn // се join-ват. }); }
Scoped threads
В сигнатурата на Scope::spawn
ограничението е F: 'scope
, а не F: 'static
impl<'scope, 'env> Scope<'scope, 'env> {
pub fn spawn<F, T>(&'scope self, f: F) -> ScopedJoinHandle<'scope, T>
where
F: FnOnce() -> T + Send + 'scope,
T: Send + 'scope,
{ /* ... */ }
}
Споделяне на стойности
Да се върнем на thread::spawn
.
Друг вариант е да използваме нещо, което:
- притежава стойността - за да покрием ограничението
F: 'static
- позволява споделяне на стойността
fn main() {
// TODO: какво да добавим тука?
let nums = vec![0, 1, 2, 3];
let mut handles = vec![];
for _ in 0..2 {
handles.push(thread::spawn(|| {
for i in &nums {
println!("number {}", i);
}
}));
}
for h in handles {
let _ = h.join();
}
}
error[E0373]: closure may outlive the current function, but it borrows `nums`, which is owned by the current function --> src/bin/main_dbbaffd31a06265d4bc9d454b57919c8eceb4e71.rs:9:36 | 9 | handles.push(thread::spawn(|| { | ^^ may outlive borrowed value `nums` 10 | for i in &nums { | ---- `nums` is borrowed here | note: function requires argument type to outlive `'static` --> src/bin/main_dbbaffd31a06265d4bc9d454b57919c8eceb4e71.rs:9:22 | 9 | handles.push(thread::spawn(|| { | ______________________^ 10 | | for i in &nums { 11 | | println!("number {}", i); 12 | | } 13 | | })); | |__________^ help: to force the closure to take ownership of `nums` (and any other referenced variables), use the `move` keyword | 9 | handles.push(thread::spawn(move || { | ++++ For more information about this error, try `rustc --explain E0373`. error: could not compile `rust` due to previous error
use std::thread; fn main() { // TODO: какво да добавим тука? let nums = vec![0, 1, 2, 3]; let mut handles = vec![]; for _ in 0..2 { handles.push(thread::spawn(|| { for i in &nums { println!("number {}", i); } })); } for h in handles { let _ = h.join(); } }
Споделяне на стойности - Rc
Такава структура, която позволява "споделена собственост" (shared ownership) e Rc
.
Това дали ще проработи?
fn main() {
let nums_vec = vec![0, 1, 2, 3];
let nums_rc = Rc::new(nums_vec);
let mut handles = vec![];
for _ in 0..2 {
let nums_rc = Rc::clone(&nums_rc);
handles.push(thread::spawn(move || {
for i in &*nums_rc {
println!("number {}", i);
}
}));
}
for h in handles {
let _ = h.join();
}
}
Споделяне на стойности - Rc
Такава структура, която позволява "споделена собственост" (shared ownership) e Rc
.
Това дали ще проработи? - не
fn main() {
let nums_vec = vec![0, 1, 2, 3];
let nums_rc = Rc::new(nums_vec);
let mut handles = vec![];
for _ in 0..2 {
let nums_rc = Rc::clone(&nums_rc);
handles.push(thread::spawn(move || {
for i in &*nums_rc {
println!("number {}", i);
}
}));
}
for h in handles {
let _ = h.join();
}
}
error[E0277]: `Rc<Vec<i32>>` cannot be sent between threads safely --> src/bin/main_1c4b38ddc008640338e13791daaf3eccafcab0dc.rs:11:36 | 11 | handles.push(thread::spawn(move || { | ------------- ^------ | | | | ______________________|_____________within this `[closure@src/bin/main_1c4b38ddc008640338e13791daaf3eccafcab0dc.rs:11:36: 11:43]` | | | | | required by a bound introduced by this call 12 | | for i in &*nums_rc { 13 | | println!("number {}", i); 14 | | } 15 | | })); | |_________^ `Rc<Vec<i32>>` cannot be sent between threads safely | = help: within `[closure@src/bin/main_1c4b38ddc008640338e13791daaf3eccafcab0dc.rs:11:36: 11:43]`, the trait `Send` is not implemented for `Rc<Vec<i32>>` note: required because it's used within this closure --> src/bin/main_1c4b38ddc008640338e13791daaf3eccafcab0dc.rs:11:36 | 11 | handles.push(thread::spawn(move || { | ^^^^^^^ note: required by a bound in `spawn` --> /home/andrew/.rustup/toolchains/stable-x86_64-unknown-linux-gnu/lib/rustlib/src/rust/library/std/src/thread/mod.rs:662:8 | 662 | F: Send + 'static, | ^^^^ required by this bound in `spawn` For more information about this error, try `rustc --explain E0277`. error: could not compile `rust` due to previous error
use std::thread; use std::rc::Rc; fn main() { let nums_vec = vec![0, 1, 2, 3]; let nums_rc = Rc::new(nums_vec); let mut handles = vec![]; for _ in 0..2 { let nums_rc = Rc::clone(&nums_rc); handles.push(thread::spawn(move || { for i in &*nums_rc { println!("number {}", i); } })); } for h in handles { let _ = h.join(); } }
Rc и Arc
Rc
не може да се използва от няколко нишки едновременно
Rc и Arc
Rc
не може да се използва от няколко нишки едновременно
Rc
сочещи към един и същ обект използват споделен брояч на референциите
Rc и Arc
Rc
не може да се използва от няколко нишки едновременно
Rc
сочещи към един и същ обект използват споделен брояч на референциите- този брояч не е синхронизиран
Rc и Arc
Rc
не може да се използва от няколко нишки едновременно
Rc
сочещи към един и същ обект използват споделен брояч на референциите- този брояч не е синхронизиран
- при
clone
илиdrop
този брояч се модифицира
Rc и Arc
Rc
не може да се използва от няколко нишки едновременно
Rc
сочещи към един и същ обект използват споделен брояч на референциите- този брояч не е синхронизиран
- при
clone
илиdrop
този брояч се модифицира - ако
clone
илиdrop
се извикат едновременно от две нишки - това би било data race
Rc и Arc
Rc
не може да се използва от няколко нишки едновременно
Rc
сочещи към един и същ обект използват споделен брояч на референциите- този брояч не е синхронизиран
- при
clone
илиdrop
този брояч се модифицира - ако
clone
илиdrop
се извикат едновременно от две нишки - това би било data race - Rust предотвратява това, като не позволява да пращаме
Rc
до други нишки
Rc и Arc
Решението е да използваме std::sync::Arc
Rc и Arc
Решението е да използваме std::sync::Arc
- Arc = Atomically Reference Counted
Rc и Arc
Решението е да използваме std::sync::Arc
- Arc = Atomically Reference Counted
- аналогично на Rc (споделена собственост, позволява само взимане на
&T
към вътрешността)
Rc и Arc
Решението е да използваме std::sync::Arc
- Arc = Atomically Reference Counted
- аналогично на Rc (споделена собственост, позволява само взимане на
&T
към вътрешността) - но използва атомарни операции за броене на референциите
Rc и Arc
Решението е да използваме std::sync::Arc
- Arc = Atomically Reference Counted
- аналогично на Rc (споделена собственост, позволява само взимане на
&T
към вътрешността) - но използва атомарни операции за броене на референциите
- поради това може да се използва от няколко нишки едновременно
Споделяне на стойности - Arc
fn main() {
let nums_vec = vec![0, 1, 2, 3];
let nums_arc = Arc::new(nums_vec);
let mut handles = vec![];
for _ in 0..2 {
let nums_arc = Arc::clone(&nums_arc);
handles.push(thread::spawn(move || {
for i in &*nums_arc {
println!("number {}", i);
}
}));
}
for h in handles {
let _ = h.join();
}
}
number 0 number 1 number 2 number 3 number 0 number 1 number 2 number 3
use std::thread; use std::sync::Arc; fn main() { let nums_vec = vec![0, 1, 2, 3]; let nums_arc = Arc::new(nums_vec); let mut handles = vec![]; for _ in 0..2 { let nums_arc = Arc::clone(&nums_arc); handles.push(thread::spawn(move || { for i in &*nums_arc { println!("number {}", i); } })); } for h in handles { let _ = h.join(); } }
Send и Sync
- грешката която получихме беше че
Rc<Vec<i32>>
не имплементираSend
- следователно closuer-а
F
не имплементираSend
- а
spawn
изискваF: Send
pub fn spawn<F, T>(f: F) -> JoinHandle<T> where
F: FnOnce() -> T + Send + 'static,
T: Send + 'static
Send и Sync
Трейтовете std::marker::Send
и std::marker::Sync
показват дали един тип е thread safe.
Т.е. дали обекти от този тип могат да се използват безопасно в многонишков контекст.
pub unsafe auto trait Send { }
pub unsafe auto trait Sync { }
Send и Sync
Send
- позволява прехвърляне на стойност между нишки
Send и Sync
Send
- позволява прехвърляне на стойност между нишки
- пример за типове, които не са
Send
:
Send и Sync
Send
- позволява прехвърляне на стойност между нишки
- пример за типове, които не са
Send
:- thread local типове, напр.
rand::rngs::ThreadRng
- thread local типове, напр.
Send и Sync
Send
- позволява прехвърляне на стойност между нишки
- пример за типове, които не са
Send
:- thread local типове, напр.
rand::rngs::ThreadRng
Rc
- thread local типове, напр.
Send и Sync
Send
- позволява прехвърляне на стойност между нишки
- пример за типове, които не са
Send
:- thread local типове, напр.
rand::rngs::ThreadRng
Rc
- голи указатели -
*const T
и*mut T
- thread local типове, напр.
Send и Sync
Send
- позволява прехвърляне на стойност между нишки
- пример за типове, които не са
Send
:- thread local типове, напр.
rand::rngs::ThreadRng
Rc
- голи указатели -
*const T
и*mut T
- и други
- thread local типове, напр.
Send и Sync
Sync
- позволява споделен достъп до стойност от няколко нишки
Send и Sync
Sync
- позволява споделен достъп до стойност от няколко нишки
- т.е. позволява прехвърляне на референция
&T
между нишки
Send и Sync
Sync
- позволява споделен достъп до стойност от няколко нишки
- т.е. позволява прехвърляне на референция
&T
между нишки T: Sync
⟺&T: Send
Send и Sync
Sync
- позволява споделен достъп до стойност от няколко нишки
- т.е. позволява прехвърляне на референция
&T
между нишки T: Sync
⟺&T: Send
- пример за типове, които не са
Sync
:
Send и Sync
Sync
- позволява споделен достъп до стойност от няколко нишки
- т.е. позволява прехвърляне на референция
&T
между нишки T: Sync
⟺&T: Send
- пример за типове, които не са
Sync
:- internal mutability без синхронизация -
Rc
,Cell
,RefCell
- internal mutability без синхронизация -
Send и Sync
Sync
- позволява споделен достъп до стойност от няколко нишки
- т.е. позволява прехвърляне на референция
&T
между нишки T: Sync
⟺&T: Send
- пример за типове, които не са
Sync
:- internal mutability без синхронизация -
Rc
,Cell
,RefCell
- голи указатели -
*const T
и*mut T
- internal mutability без синхронизация -
Send и Sync
Sync
- позволява споделен достъп до стойност от няколко нишки
- т.е. позволява прехвърляне на референция
&T
между нишки T: Sync
⟺&T: Send
- пример за типове, които не са
Sync
:- internal mutability без синхронизация -
Rc
,Cell
,RefCell
- голи указатели -
*const T
и*mut T
- и други
- internal mutability без синхронизация -
Send и Sync
Въпрос
Дали обикновен тип като Vec<T>
имплементира Sync
?
Send и Sync
Отговор
Дали обикновен тип като Vec<T>
имплементира Sync
?
- да, ако
T: Sync
Send и Sync
Отговор
Дали обикновен тип като Vec<T>
имплементира Sync
?
- да, ако
T: Sync
- ако нашата нишка има
&Vec<_>
значи никой не може да модифицира вектора
Send и Sync
Отговор
Дали обикновен тип като Vec<T>
имплементира Sync
?
- да, ако
T: Sync
- ако нашата нишка има
&Vec<_>
значи никой не може да модифицира вектора - ако нашата нишка има
&mut Vec<_>
значи никой друг няма референция до вектора
Send и Sync
Аuto traits
- имплементират се автоматично ако всичките полета са съответно
Send
иSync
pub struct Token(u32);
pub struct Token(u32); fn main() {}
Send и Sync
Unsafe traits
- unsafe са за ръчна имплементация
struct MyBox(*mut u8);
unsafe impl Send for MyBox {}
unsafe impl Sync for MyBox {}
fn main() {} struct MyBox(*mut u8); unsafe impl Send for MyBox {} unsafe impl Sync for MyBox {}
Send и Sync
Деимплементация
// Само на nightly
#![feature(optin_builtin_traits)]
struct SpecialToken(u8);
impl !Send for SpecialToken {}
impl !Sync for SpecialToken {}
Send и Sync
Деимплементация
// Само на nightly
#![feature(optin_builtin_traits)]
struct SpecialToken(u8);
impl !Send for SpecialToken {}
impl !Sync for SpecialToken {}
- автоматичната имплементация никога няма да е грешна от само себе си
Send и Sync
Деимплементация
// Само на nightly
#![feature(optin_builtin_traits)]
struct SpecialToken(u8);
impl !Send for SpecialToken {}
impl !Sync for SpecialToken {}
- автоматичната имплементация никога няма да е грешна от само себе си
- но може да пишем код, който разчита, че определен тип не може да се прехвърля / споделя
Send и Sync
Деимплементация
Хак за stable
use std::marker::PhantomData;
struct SpecialToken(u8, PhantomData<*const ()>);
fn main() {} use std::marker::PhantomData; struct SpecialToken(u8, PhantomData<*const ()>);
Примитиви за синхронизация
Примитиви за синхронизация
Стандартния пример за грешен многонишков алгоритъм не се компилира
let v = Arc::new((0..100).collect::<Vec<_>>());
let mut sum = 0;
let t1 = {
let v = Arc::clone(&v);
let sum = &mut sum;
thread::spawn(move || for i in &v[0..50] { *sum += i; })
};
let t2 = {
let v = Arc::clone(&v);
let sum = &mut sum;
thread::spawn(move || for i in &v[51..100] { *sum += i; })
};
let _ = t1.join();
let _ = t2.join();
println!("sum: {}", sum);
Примитиви за синхронизация
Защо не се компилира? Какъв може да е типа на sum
?
Примитиви за синхронизация
Защо не се компилира? Какъв може да е типа на sum
?
&mut i32
- не можем да имаме два пъти&mut
, а иspawn
очаква'static
Примитиви за синхронизация
Защо не се компилира? Какъв може да е типа на sum
?
&mut i32
- не можем да имаме два пъти&mut
, а иspawn
очаква'static
Arc<i32>
- нямаме как да модифицираме съдържанието
Примитиви за синхронизация
Защо не се компилира? Какъв може да е типа на sum
?
&mut i32
- не можем да имаме два пъти&mut
, а иspawn
очаква'static
Arc<i32>
- нямаме как да модифицираме съдържаниетоArc<Cell<i32>>
,Arc<RefCell<i32>>
-Cell
иRefCell
не саSync
Примитиви за синхронизация
Можем да го накараме да работи
Примитиви за синхронизация
Можем да го накараме да работи
- мутекс
Примитиви за синхронизация
Можем да го накараме да работи
- мутекс
- атомарни числа
Примитиви за синхронизация
Можем да го накараме да работи
- мутекс
- атомарни числа
- да връщаме резултат от нишката
Примитиви за синхронизация
Можем да го накараме да работи
- мутекс
- атомарни числа
- да връщаме резултат от нишката
- …
Примитиви за синхронизация
Модула std::sync
- std::sync
Arc
Mutex
,RwLock
Condvar
,Barrier
atomic
mpsc
Mutex
use std::sync::Mutex;
fn main() {
// мутекса опакова стойността, която предпазва
let mutex = Mutex::new(10);
{
// заключваме мутекса
// `lock()` връща "умен указател" с deref до `&T` и `&mut T`
let mut lock = mutex.lock().unwrap();
*lock += 32;
// мутекса се отключва когато `lock` се деалокира
}
}
use std::sync::Mutex; fn main() { // мутекса опакова стойността, която предпазва let mutex = Mutex::new(10); { // заключваме мутекса // `lock()` връща "умен указател" с deref до `&T` и `&mut T` let mut lock = mutex.lock().unwrap(); *lock += 32; // мутекса се отключва когато `lock` се деалокира } }
Mutex
- mutual exclusion
Mutex
- mutual exclusion
- използва се за да ни даде ексклузивен достъп до някакъв общ ресурс
Mutex
- mutual exclusion
- използва се за да ни даде ексклузивен достъп до някакъв общ ресурс
- scope-а за който имаме ексклузивен достъп се нарича критична секция
Mutex
- mutual exclusion
- използва се за да ни даде ексклузивен достъп до някакъв общ ресурс
- scope-а за който имаме ексклузивен достъп се нарича критична секция
- работи по следния начин
Mutex
- mutual exclusion
- използва се за да ни даде ексклузивен достъп до някакъв общ ресурс
- scope-а за който имаме ексклузивен достъп се нарича критична секция
- работи по следния начин
- съдържа флаг - дали мутекса е заключен или свободен
Mutex
- mutual exclusion
- използва се за да ни даде ексклузивен достъп до някакъв общ ресурс
- scope-а за който имаме ексклузивен достъп се нарича критична секция
- работи по следния начин
- съдържа флаг - дали мутекса е заключен или свободен
- ако мутекса е отключен и извикаме
lock
- заключваме го
Mutex
- mutual exclusion
- използва се за да ни даде ексклузивен достъп до някакъв общ ресурс
- scope-а за който имаме ексклузивен достъп се нарича критична секция
- работи по следния начин
- съдържа флаг - дали мутекса е заключен или свободен
- ако мутекса е отключен и извикаме
lock
- заключваме го - ако мутекса е заключен и извикаме
lock
- нишката ни се спира
Mutex
- mutual exclusion
- използва се за да ни даде ексклузивен достъп до някакъв общ ресурс
- scope-а за който имаме ексклузивен достъп се нарича критична секция
- работи по следния начин
- съдържа флаг - дали мутекса е заключен или свободен
- ако мутекса е отключен и извикаме
lock
- заключваме го - ако мутекса е заключен и извикаме
lock
- нишката ни се спира - операционната система ще я събуди когато мутекса е свободен
Мutex
Обикновенно мутекса се възприема като примитива която определя критична секция
lock(my_mutex);
// начало на критичната секция
do_stuff(shared_data);
// край на критичната секция
unlock(my_mutex);
В Ръст това не би било удобно, защото не дава достатъчна информация на компилатора как ползваме данните.
Затова Mutex
е generic и опакова данните.
Mutex
Mutex<T>
опакова данни от типT
Mutex
Mutex<T>
опакова данни от типT
- ако искаме мутекс без данни може да се използва
Mutex<()>
Mutex
Mutex<T>
опакова данни от типT
- ако искаме мутекс без данни може да се използва
Mutex<()>
mutex.lock()
връщаResult<MutexGuard<'a, T>, PoisonError>
Mutex
Mutex<T>
опакова данни от типT
- ако искаме мутекс без данни може да се използва
Mutex<()>
mutex.lock()
връщаResult<MutexGuard<'a, T>, PoisonError>
mutex.lock().unwrap()
връщаMutexGuard<'a, T>
Mutex
Mutex<T>
опакова данни от типT
- ако искаме мутекс без данни може да се използва
Mutex<()>
mutex.lock()
връщаResult<MutexGuard<'a, T>, PoisonError>
mutex.lock().unwrap()
връщаMutexGuard<'a, T>
MutexGuard
имаDeref
до&T
и&mut T
Mutex
Mutex<T>
опакова данни от типT
- ако искаме мутекс без данни може да се използва
Mutex<()>
mutex.lock()
връщаResult<MutexGuard<'a, T>, PoisonError>
mutex.lock().unwrap()
връщаMutexGuard<'a, T>
MutexGuard
имаDeref
до&T
и&mut T
- единствения начин да достъпим данните е през
MutexGuard
Mutex
Panic
mutex.lock()
връщаResult<MutexGuard<'a, T>, PoisonError>
Mutex
Panic
mutex.lock()
връщаResult<MutexGuard<'a, T>, PoisonError>
- ако нишка е заключила мутекс и влезе в
panic!
по това време, може данните да са останали в (логически) невалидно състояние
Mutex
Panic
mutex.lock()
връщаResult<MutexGuard<'a, T>, PoisonError>
- ако нишка е заключила мутекс и влезе в
panic!
по това време, може данните да са останали в (логически) невалидно състояние - мутекса се зачита за отровен
Mutex
Panic
mutex.lock()
връщаResult<MutexGuard<'a, T>, PoisonError>
- ако нишка е заключила мутекс и влезе в
panic!
по това време, може данните да са останали в (логически) невалидно състояние - мутекса се зачита за отровен
- от
PoisonError
може да се извадиMutexGuard
Mutex
Panic
mutex.lock()
връщаResult<MutexGuard<'a, T>, PoisonError>
- ако нишка е заключила мутекс и влезе в
panic!
по това време, може данните да са останали в (логически) невалидно състояние - мутекса се зачита за отровен
- от
PoisonError
може да се извадиMutexGuard
- често срещано е резултата от
lock
просто да сеunwrap
-не
RwLock
- Reader-writer lock
RwLock
- Reader-writer lock
- позволява четене от много места
RwLock
- Reader-writer lock
- позволява четене от много места
- или писане от едно място
RwLock
- Reader-writer lock
- позволява четене от много места
- или писане от едно място
- подобно на
RefCell
, но в многонишков контекст
Mutex или RwLock
- ако се чудите - обикновенно
Mutex
е по-доброто решение
Mutex или RwLock
- ако се чудите - обикновенно
Mutex
е по-доброто решение Mutex
е по-бърз и по-лек отRwLock
Mutex или RwLock
- ако се чудите - обикновенно
Mutex
е по-доброто решение Mutex
е по-бърз и по-лек отRwLock
Mutex
налага дисциплина да държим критичните секции възможно най-кратки
Mutex или RwLock
- ако се чудите - обикновенно
Mutex
е по-доброто решение Mutex
е по-бърз и по-лек отRwLock
Mutex
налага дисциплина да държим критичните секции възможно най-кратки- понякога
RwLock
се налага - напр. за опаковане на стари C++ библиотеки
Arc + Mutex
Подобно на Rc<RefCell<T>>
, може често да виждате Arc<Mutex<T>>
или Arc<RwLock<T>>
Arc + Mutex
Пример
let v = Arc::new((0..100).collect::<Vec<_>>());
let total_sum = Arc::new(Mutex::new(0));
let t1 = {
let v = Arc::clone(&v);
let total_sum = Arc::clone(&total_sum);
thread::spawn(move || {
let local_sum = v[..50].iter().sum::<i32>();
*total_sum.lock().unwrap() += local_sum;
})
};
let t2 = {
let v = Arc::clone(&v);
let total_sum = Arc::clone(&total_sum);
thread::spawn(move || {
let local_sum = v[50..].iter().sum::<i32>();
*total_sum.lock().unwrap() += local_sum;
})
};
let _ = t1.join();
let _ = t2.join();
println!("sum: {}", *total_sum.lock().unwrap());
sum: 4950
use std::sync::{Arc, Mutex}; use std::thread; fn main() { let v = Arc::new((0..100).collect::>()); let total_sum = Arc::new(Mutex::new(0)); let t1 = { let v = Arc::clone(&v); let total_sum = Arc::clone(&total_sum); thread::spawn(move || { let local_sum = v[..50].iter().sum:: (); *total_sum.lock().unwrap() += local_sum; }) }; let t2 = { let v = Arc::clone(&v); let total_sum = Arc::clone(&total_sum); thread::spawn(move || { let local_sum = v[50..].iter().sum:: (); *total_sum.lock().unwrap() += local_sum; }) }; let _ = t1.join(); let _ = t2.join(); println!("sum: {}", *total_sum.lock().unwrap()); }
Arc + Mutex
Пример
let v = (0..100).collect::<Vec<_>>();
let mut total_sum = Mutex::new(0);
thread::scope(|s| {
s.spawn(|| {
let local_sum = v[..50].iter().sum::<i32>();
*total_sum.lock().unwrap() += local_sum;
});
s.spawn(|| {
let local_sum = v[50..].iter().sum::<i32>();
*total_sum.lock().unwrap() += local_sum;
});
});
println!("sum: {}", *total_sum.get_mut().unwrap());
sum: 4950
use std::thread; use std::sync::Mutex; fn main() { let v = (0..100).collect::>(); let mut total_sum = Mutex::new(0); thread::scope(|s| { s.spawn(|| { let local_sum = v[..50].iter().sum:: (); *total_sum.lock().unwrap() += local_sum; }); s.spawn(|| { let local_sum = v[50..].iter().sum:: (); *total_sum.lock().unwrap() += local_sum; }); }); println!("sum: {}", *total_sum.get_mut().unwrap()); }
Други примитиви
- разгледайте документацията на std::sync
Condvar
Once
Barrier
Атомарни числа
AtomicBool
,AtomicUsize
,AtomicIsize
,AtomicPtr
Атомарни числа
AtomicBool
,AtomicUsize
,AtomicIsize
,AtomicPtr
AtomicU8
,AtomicU16
, …
Атомарни числа
AtomicBool
,AtomicUsize
,AtomicIsize
,AtomicPtr
AtomicU8
,AtomicU16
, …- имплементират се чрез специални инструкции на процесора
Атомарни числа
AtomicBool
,AtomicUsize
,AtomicIsize
,AtomicPtr
AtomicU8
,AtomicU16
, …- имплементират се чрез специални инструкции на процесора
- аритметични операции:
fetch_add
,fetch_xor
, …
Атомарни числа
AtomicBool
,AtomicUsize
,AtomicIsize
,AtomicPtr
AtomicU8
,AtomicU16
, …- имплементират се чрез специални инструкции на процесора
- аритметични операции:
fetch_add
,fetch_xor
, … - oперации по паметта:
load
,store
,compare_and_swap
, …
Атомарни числа
- препоръчително да се използват пред
Mutex<{integer}>
Атомарни числа
- препоръчително да се използват пред
Mutex<{integer}>
- удобни са за създаване на различни броячи и подобни
Атомарни числа
- препоръчително да се използват пред
Mutex<{integer}>
- удобни са за създаване на различни броячи и подобни
- стоят в основата на много алгоритми и стуктури от данни
Атомарни числа
Пример
use std::sync::atomic::{AtomicI32, Ordering};
let v = Arc::new((0..100).collect::<Vec<_>>());
let total_sum = Arc::new(AtomicI32::new(0));
let t1 = {
let v = Arc::clone(&v);
let total_sum = Arc::clone(&total_sum);
thread::spawn(move || {
let local_sum = v[..50].iter().sum::<i32>();
total_sum.fetch_add(local_sum, Ordering::SeqCst);
})
};
let t2 = {
let v = Arc::clone(&v);
let total_sum = Arc::clone(&total_sum);
thread::spawn(move || {
let local_sum = v[50..].iter().sum::<i32>();
total_sum.fetch_add(local_sum, Ordering::SeqCst);
})
};
let _ = t1.join();
let _ = t2.join();
println!("sum: {}", total_sum.load(Ordering::SeqCst));
sum: 4950
use std::sync::atomic::{AtomicI32, Ordering}; use std::sync::Arc; use std::thread; fn main() { let v = Arc::new((0..100).collect::>()); let total_sum = Arc::new(AtomicI32::new(0)); let t1 = { let v = Arc::clone(&v); let total_sum = Arc::clone(&total_sum); thread::spawn(move || { let local_sum = v[..50].iter().sum:: (); total_sum.fetch_add(local_sum, Ordering::SeqCst); }) }; let t2 = { let v = Arc::clone(&v); let total_sum = Arc::clone(&total_sum); thread::spawn(move || { let local_sum = v[50..].iter().sum:: (); total_sum.fetch_add(local_sum, Ordering::SeqCst); }) }; let _ = t1.join(); let _ = t2.join(); println!("sum: {}", total_sum.load(Ordering::SeqCst)); }
Канали
Канали
Don't communicate by sharing memory,
share memory by communicating
Канали в стандартната библиотека
use std::sync::mpsc;
use std::thread;
fn main() {
let (sender, receiver) = mpsc::channel();
thread::spawn(move || {
sender.send(10).unwrap();
});
println!("received {}", receiver.recv().unwrap());
}
received 10
use std::sync::mpsc; use std::thread; fn main() { let (sender, receiver) = mpsc::channel(); thread::spawn(move || { sender.send(10).unwrap(); }); println!("received {}", receiver.recv().unwrap()); }
Типове канали
Неограничен канал
Типове канали
Неограничен канал
- unbounded / infinitely buffered / "asynchronous"
Типове канали
Неограничен канал
- unbounded / infinitely buffered / "asynchronous"
std::sync::mpsc::channel()
Типове канали
Неограничен канал
- unbounded / infinitely buffered / "asynchronous"
std::sync::mpsc::channel()
(Sender, Receiver)
Типове канали
Неограничен канал
- unbounded / infinitely buffered / "asynchronous"
std::sync::mpsc::channel()
(Sender, Receiver)
- изпращане на съобщение никога не блокира
Типове канали
Неограничен канал
let (sender, receiver) = mpsc::channel();
thread::spawn(move || {
sender.send(1).unwrap();
sender.send(2).unwrap();
sender.send(3).unwrap();
});
assert_eq!(receiver.recv().unwrap(), 1);
assert_eq!(receiver.recv().unwrap(), 2);
assert_eq!(receiver.recv().unwrap(), 3);
use std::sync::mpsc; use std::thread; fn main() { let (sender, receiver) = mpsc::channel(); thread::spawn(move || { sender.send(1).unwrap(); sender.send(2).unwrap(); sender.send(3).unwrap(); }); assert_eq!(receiver.recv().unwrap(), 1); assert_eq!(receiver.recv().unwrap(), 2); assert_eq!(receiver.recv().unwrap(), 3); }
Типове канали
Oграничен канал
- bounded / "synchronous"
Типове канали
Oграничен канал
- bounded / "synchronous"
std::sync::mpsc::sync_channel(k)
Типове канали
Oграничен канал
- bounded / "synchronous"
std::sync::mpsc::sync_channel(k)
(SyncSender, Receiver)
Типове канали
Oграничен канал
- bounded / "synchronous"
std::sync::mpsc::sync_channel(k)
(SyncSender, Receiver)
- има буфер за
k
съобщения
Типове канали
Oграничен канал
- bounded / "synchronous"
std::sync::mpsc::sync_channel(k)
(SyncSender, Receiver)
- има буфер за
k
съобщения - изпращане на съобщения ще блокира ако буфера е пълен
Типове канали
Ограничен канал
let (sender, receiver) = mpsc::sync_channel(1);
thread::spawn(move || {
// записва съобщението и връща веднага
sender.send(1).unwrap();
// ще блокира докато главната нишка не извика `receiver.recv()`
sender.send(2).unwrap();
});
assert_eq!(receiver.recv().unwrap(), 1);
assert_eq!(receiver.recv().unwrap(), 2);
use std::sync::mpsc; use std::thread; fn main() { let (sender, receiver) = mpsc::sync_channel(1); thread::spawn(move || { // записва съобщението и връща веднага sender.send(1).unwrap(); // ще блокира докато главната нишка не извика `receiver.recv()` sender.send(2).unwrap(); }); assert_eq!(receiver.recv().unwrap(), 1); assert_eq!(receiver.recv().unwrap(), 2); }
Множество изпращачи
Изпращащата част може да се клонира
let (sender, receiver) = mpsc::channel();
let sender2 = sender.clone();
thread::spawn(move || {
sender.send(1).unwrap();
sender.send(2).unwrap();
});
thread::spawn(move || {
sender2.send(3).unwrap();
sender2.send(4).unwrap();
});
println!("{} {} {} {}",
receiver.recv().unwrap(), receiver.recv().unwrap(),
receiver.recv().unwrap(), receiver.recv().unwrap());
1 2 3 4
use std::sync::mpsc; use std::thread; fn main() { let (sender, receiver) = mpsc::channel(); let sender2 = sender.clone(); thread::spawn(move || { sender.send(1).unwrap(); sender.send(2).unwrap(); }); thread::spawn(move || { sender2.send(3).unwrap(); sender2.send(4).unwrap(); }); println!("{} {} {} {}", receiver.recv().unwrap(), receiver.recv().unwrap(), receiver.recv().unwrap(), receiver.recv().unwrap()); }
Sender
Методи
// изпраща `t`
// връща грешка ако получателят е бил унищожен
fn send(&self, t: T) -> Result<(), SendError<T>>
struct SendError<T>(pub T);
Sender
Методи
let (sender, receiver) = mpsc::channel();
assert_eq!(sender.send(12), Ok(()));
// унищожаваме получателя
// съобщението `12` никога няма да бъде получено
mem::drop(receiver);
// грешка - получателя е унищожен
// можем да си върнем съобщението `23` от грешката
assert_eq!(sender.send(23), Err(SendError(23)));
use std::mem; use std::sync::mpsc::{self, SendError}; fn main() { let (sender, receiver) = mpsc::channel(); assert_eq!(sender.send(12), Ok(())); // унищожаваме получателя // съобщението `12` никога няма да бъде получено mem::drop(receiver); // грешка - получателя е унищожен // можем да си върнем съобщението `23` от грешката assert_eq!(sender.send(23), Err(SendError(23))); }
SyncSender
Методи
// блокира ако буфера е пълен
// връща грешка ако получателят е бил унищожен
fn send(&self, t: T) -> Result<(), SendError<T>>
struct SendError<T>(pub T);
// никога не блокира
// връща грешка ако буфера е пълен или получателят е бил унищожен
fn try_send(&self, t: T) -> Result<(), TrySendError<T>>
enum TrySendError<T> { Full(T), Disconnected(T) }
SyncSender
Методи
let (sender, receiver) = mpsc::sync_channel(1);
assert_eq!(sender.try_send(12), Ok(()));
assert_eq!(sender.try_send(23), Err(TrySendError::Full(23)));
mem::drop(receiver);
assert_eq!(sender.try_send(23), Err(TrySendError::Disconnected(23)));
use std::mem; use std::sync::mpsc::{self, TrySendError}; fn main() { let (sender, receiver) = mpsc::sync_channel(1); assert_eq!(sender.try_send(12), Ok(())); assert_eq!(sender.try_send(23), Err(TrySendError::Full(23))); mem::drop(receiver); assert_eq!(sender.try_send(23), Err(TrySendError::Disconnected(23))); }
Множество получатели
Множество получатели
- не може - каналите са multi-producer, single-consumer
Множество получатели
- не може - каналите са multi-producer, single-consumer
Receiver
не може да се клонира
Множество получатели
- не може - каналите са multi-producer, single-consumer
Receiver
не може да се клонираReceiver
eSend
, но не еSync
Receiver
Методи
// блокира докато не получи съобщение
// връща грешка ако всички изпращачи са унищожени
fn recv(&self) -> Result<T, RecvError>
struct RecvError;
// не блокира
// връща грешка ако всички изпращачи са унищожени или няма съобщение в опашката
fn try_recv(&self) -> Result<T, TryRecvError>
pub enum TryRecvError { Empty, Disconnected }
// блокира за определено време
// връща грешка ако всички изпращачи са унищожени или е изтекло времето
fn recv_timeout(&self, timeout: Duration) -> Result<T, RecvTimeoutError>
enum RecvTimeoutError { Timeout, Disconnected }
Receiver
Методи
let (sender, receiver) = mpsc::channel();
thread::spawn(move || {
for i in (0..50).rev() {
sender.send(i).unwrap();
}
});
while let Ok(msg) = receiver.recv() {
println!("received {}", msg);
}
use std::sync::mpsc; use std::thread; fn main() { let (sender, receiver) = mpsc::channel(); thread::spawn(move || { for i in (0..50).rev() { sender.send(i).unwrap(); } }); while let Ok(msg) = receiver.recv() { println!("received {}", msg); } }
Receiver
Итератори
let (sender, receiver) = mpsc::channel();
thread::spawn(move || {
for i in (0..50).rev() {
sender.send(i).unwrap();
}
});
// обхожда всички съобщения в канала
// ако няма налично съобщение блокира
// излиза от цикъла когато всички изпращачи са унищожени
for msg in receiver.iter() {
println!("received {}", msg);
}
use std::sync::mpsc; use std::thread; fn main() { let (sender, receiver) = mpsc::channel(); thread::spawn(move || { for i in (0..50).rev() { sender.send(i).unwrap(); } }); // обхожда всички съобщения в канала // ако няма налично съобщение блокира // излиза от цикъла когато всички изпращачи са унищожени for msg in receiver.iter() { println!("received {}", msg); } }
Receiver
Итератори
let (sender, receiver) = mpsc::channel();
thread::spawn(move || {
for i in (0..50).rev() {
sender.send(i).unwrap();
}
});
// обхожда всички вече изпратени съобения в канала,
// след което излиза от цикъла
for msg in receiver.try_iter() {
println!("received {}", msg);
}
use std::sync::mpsc; use std::thread; fn main() { let (sender, receiver) = mpsc::channel(); thread::spawn(move || { for i in (0..50).rev() { sender.send(i).unwrap(); } }); // обхожда всички вече изпратени съобения в канала, // след което излиза от цикъла for msg in receiver.try_iter() { println!("received {}", msg); } }
Crossbeam channel
Често използвана алтернативна имплементация на канали
- https://docs.rs/crossbeam-channel/
- multi-producer multi-consumer (mpmc)
- по-чисто API
Препоръчвам използването на crossbeam-channel
пред std::sync::mpsc
Имплементацията на каналите в std
скоро ще бъде сменена да използва crossbeam-channel
https://github.com/rust-lang/rust/pull/93563
Crossbeam channel
Разлики в API-то
std::sync::mpsc | crossbeam_channel | |
---|---|---|
вид | MPSC | MPMC |
неограничен | channel() |
unbounded() |
неограничен - типове | (Sender, Receiver) |
(Sender, Receiver) |
ограничен | sync_channel(k) |
bounded(k) |
ограничен - типове | (SyncSender, Receiver) |
(Sender, Receiver) |
Crossbeam channel
Разлики в API-то
std::sync::mpsc::Sender | std::sync::mpsc::SyncSender | crossbeam_channel::Sender | |
---|---|---|---|
трейтове | Send + Clone | Send + Clone | Send + Sync + Clone |
try_send | n/a | ✓ | ✓ |
send | ✓ | ✓ | ✓ |
send_timeout | - | - | ✓ |
std::sync::mpsc::Receiver | crossbeam_channel::Receiver | |
---|---|---|
трейтове | Send | Send + Sync + Clone |
try_recv | ✓ | ✓ |
recv | ✓ | ✓ |
recv_timeout | ✓ | ✓ |
Външни библиотеки
Crossbeam
- https://crates.io/crates/crossbeam
- https://docs.rs/crossbeam/
- колекция от алгоритми и структури от данни
- lock-free структури от данни - опашка, стек, deque
- и доста utilities
Външни библиотеки
Parking lot
- https://crates.io/crates/parking_lot
- https://docs.rs/parking_lot
- алтернативна имплементация на
Mutex
,RwLock
,Condvar
,Once
- по-малки и по-бързи от
std
- вижте README-то в github за